Alle jaarverslagen

Multidisciplinaire cultuurhistorische projecten en evenementen

Tentoonstellingen

• Meeting in Brooklyn: 8 februari t.e.m. 13 april 2014.
    In deze tentoonstelling werkten kunstenaars samen die één ding gemeenschappelijk hadden: ze waren allen naar Brooklyn, New York getrokken om daar hun kunst te gaan beoefenen.
  • Bloed: 5 juli t.e.m. 31 augustus 2014.
    Voor Bloed kozen we ervoor om samen te werken met Artisit. Deze vereniging is actief als atelier voor schizofrene kunstenaars. We brachten enkele van deze kunstenaars in contact met bekende Belgische gastkunstenaars. Zij werkten samen rond het thema ‘Bloed’.
  • Dreamscapes: 11 oktober t.e.m. 14 december 2014.
    Gedurende twee maanden nam de wereld van het imaginair realisme bezit van het kasteel.. Tijdens de Dreamscapes expositie waren werken van meer dan vijftig internationale kunstenaars te bewonderen.

De drie exposities kregen meer dan 8.000 bezoekers over de vloer.

Toerisme

• Wandelingen met een gids: tijdens de paas- en bloesemwandelingen bonden meer dan tweehonderd personen de wandelschoenen aan.
  • Rondleidingen: professionele gidsen van Alden Biesen verzorgden de rondleidingen voor groepen in vier talen en aperitiefwandelingen voor individuele bezoekers. En dit voor 4700 personen.
  • Echoe: vanaf 2014 was ons Echoe-project (Education for Heritage – Outdoor Education), een teambuildingactiviteit operationeel. We boden het aan bedrijven en andere groepen aan.
  • Picknicken in combinatie met fietsen, wandelen of groene wagentjes: op ons domein staan er op drie plaatsen banken om te picknicken. De picknickmand kon zelfs in Alden Biesen besteld worden.
  • Onthaalcentrum: het Onthaalcentrum Alden Biesen-Bilzen ontving meer dan 40.000 bezoekers.

Muziek

• Alba Nova 29 juni 2014:
    Dit festival voor muzikaal erfgoed en creatie was een waardige opvolger voor Dag Oude Muziek. Georganiseerd i.s.m. Musica, werd onder de noemer AlbaNova een brug geslagen tussen oud en nieuw. De de meeste van de ca. zevenhonderd bezoekers waren zeer enthousiast. Het festival kreeg zeer lovende recensies in de pers.
  • Organum:
    De vzw Organum organiseerde tezamen met de landcommanderij Alden Biesen vier succesvolle concerten, waar een vijfhonderdtal muziekliefhebbers aan deelnamen.
    We startten in maart met de Johannespassion. In mei volgde het dauwconcert Muziek bij het ochtendgloren’dat traditiegetrouw als vanzelf overging naar een stevig ontbijt.
    Het werk Membra Jesu Nostri van Dietrich Buxtehude (1636-1706) werd in november uitgevoerd door het vocaal en instrumentaal ensemble Capella Nova. We eindigden in december met het Kerstconcert met cantates van vader J.S. Bach en van zoon C.P.E. Bach (driehonderdste geboortedag).
  • Zomeropera Alden Biesen
    De Zomeropera vzw bracht in 2014 Mozarts Don Giovanni.
    Assepoesters droom
    , de kinderopera was een coproductie met de Opera Vlaanderen.
    Het Zomeropera seizoen werd naar goede traditie afgesloten met twee Slotconcerten. Al deze voorstellingen brachten meer dan 15.000 operaliefhebbers naar Alden Biesen.

Andere activiteiten

• Europom van 11 t.e.m. 13 oktober
    Om de vijf jaar organiseert de Nationale Boomgaardenstichting vzw haar internationale Europom-tentoonstelling. Aantal bezoekers: 3700.
  • Presentatie Vanveldeke boek
    De publicatie is een mijlpaal in het zoeken naar de roots van de eerste minnezanger.

Evenementen

Alden Biesen kent uiteraard ook zijn jaarlijks terugkerende publieksactiviteiten als de Land- en tuinbouwdag, de Kers, Biesenrock, Elran Arabian Cup, Schots weekend, Bloemschikhappening, Bilzen de boom in en het Sintpaleis.

Naar al deze evenementen kwamen bijna 75.000 bezoekers.