Alle jaarverslagen

Europeana

Europeana kadert in de ambitieuze Digital Agenda for Europe, de strategie die Europees commissaris Kroes in mei 2010 presenteerde.

Kunsten en Erfgoed was op het Europeana-evenement tijdens het Griekse en het Italiaanse EU-Voorzitterschap  aanwezig en werkte daar mee aan de aanbevelingen die via Europeana verspreid worden. Deze aanbevelingen betroffen het zoeken naar synergie tussen digitale cultuur/Europeana enerzijds en wetenschappelijk onderzoek en toerisme anderzijds.

Het Europeana Vlaanderen Overlegplatform kwam in 2014 samen om de leden te informeren over het Europese beleid,  de relevante subsidieprogramma’s en de stand van zaken van de betreffende lopende EU-projecten.

Het informele model van het Europeana Vlaanderen Overlegplatform geeft aan hoe en waarom een samenwerking opgebouwd kan worden. Het model wekte de interesse van Europeana op, waardoor in 2014 de mogelijkheden tot synergie afgetast worden. Dit resulteerde in het indienen van een voorstel van een taskforce voor lokale netwerken die in de context van Europeana actief kunnen zijn.