Alle jaarverslagen

Denkgroep EU en Erfgoed

De Denkgroep EU en Erfgoed werd in 2010 opgestart naar aanleiding van de Verklaring van Brugge tijdens het Belgisch Voorzitterschap van de Europese Unie (EU). De Denkgroep wil erfgoedzaken op de EU-agenda krijgen en onder de aandacht houden.

De Denkgroep werkt nauw samen met de verschillende Europese voorzitterschappen, de Europese Commissie, de Raad van Europa en verschillende belanghebbenden in de erfgoedsector (EHHF, EHLF, Europa Nostra, Alliance 3.3). Het agentschap Onroerend Erfgoed beheert het secretariaat van de Denkgroep en zorgt voor continuïteit tijdens de roterende voorzitterschappen.

Kunsten en Erfgoed is actief lid van deze Denkgroep, net als vertegenwoordigers van de andere Gemeenschappen en Gewesten van België.

In 2014 waren Griekenland en Italië voorzitter van de Europese Unie. Zoals verwacht stond erfgoed bij beiden hoog op de agenda. In 2014 kwam de Denkgroep verschillende keren samen en leverde mee input voor de conferenties en raadsconclusies die beide voorzitterschappen gaven en voordroegen.

Het agentschap Kunsten en Erfgoed nam deel aan het overleg van deze Denkgroep. Daarnaast zorgde het eveneens voor een actieve inbreng voor de verschillende raadsconclusies van de beide voorzitterschappen via de geijkte kanalen (permanente vertegenwoordiging en raadswerkgroepen cultuur) en na raadpleging van het agentschap Onroerend Erfgoed.

Al deze inspanningen resulteerden in een aantal interessante conferenties in Athene en Turijn. Europese referentieteksten voor ‘cultureel erfgoed’ in 2014 zijn

• De raadsconclusies over cultureel erfgoed als strategische hulpbron voor een duurzaam Europa (20 mei 2014)

• De Mededeling ‘Naar een geïntegreerde benadering van cultureel erfgoed voor Europa’ van de Europese Commissie (22 juli 2014)

• De raadsconclusies over participatief beheer van cultureel erfgoed (2 december 2014)

Verder zijn er ook raadsconclusies over het versterken van toerisme door Europa’s culturele, natuurlijke en maritieme erfgoed als hefboom te gebruiken (4 december 2014).